Yol Haritası ve Değerlendirme

  1. Yol Haritası

 

H.1) Yasal Düzenleme: Yürürlükteki mevzuat, projenin uygulanması için yeterli ise de yukarıda E.2.2 başlıklı paragraftaki açıklamalarımız, sürdürülebilirlik, kolaylaştırma, düşük maliyet ve yaygın uygulama gözetildiğinde, vakıf ve/veya şirket modeline geçiş ve diğer uygulamalar için salt pay çoğunluğu ile karar alınabilmesi yönünde yasal düzenlemeye, 6306 ve 5403 sayılı yasalara birer madde ilavesine ihtiyaç bulunmaktadır.

Şeffaf yönetim, iç denetim ve kamu denetimi için kolaylaştırıcı, kayıt dışılığı ortadan kaldıracak yasal düzenleme önerilerine de projemizde yer verilmiştir.

Vakfedilecek ve/veya şirkete ayni sermaye olarak konulacak taşınmazların değerlerinin belirlenmesi için projemizde öngördüğümüz yöntemlerin uygulanması, adil, kolay, masrafsız ve seri olacaktır.

H.2) Vakıflar Bakanlığı: Ülkemizde ticari işletmelerin % 95 inin aile şirketi ve ortalama ömürlerinin de 25 yıl olduğu, coğrafyamızda altı farklı devlet yönetiminde yaşamış ve bin yılı aşkın süredir hayatını devam ettirebilen vakıfların bulunduğu, doğru yapılanmış ve doğru idare edilen bir vakfın, binlerce yıl yaşayabileceği bilinmektedir.

Vakıf anlayışının kültür ve medeniyet değerlerimize uygun olduğu, ayrıca aile dayanışması ve toplumsal barış yönünden de faydalı olacağı dikkate alındığında kırsal yerleşim ve üretimde, aile vakıflarının daha fazla tercih edilebileceğini öngörüyoruz. Vakıf modeli, yüksek kamu yararı açısından da devamlılık sağlayacağından teşvik edilebilir.

Bu çerçevede Vakıflar Bakanlığı kurulması, hem ülkemizde, hem de bölgemizde projeye katkı sağlayacaktır.   

H.3)  Arabulucu Görevlendirmesi: Projemizde, Adalet Bakanlığı tarafından görevlendirilecek ve 5 kişilik takım olarak süreci yönetecek Arabulucuların görev yapması planlanmıştır.   

H.4)  Süreler: Uygulamalarda görev alacak arabulucularla bilgi/belge paylaşımı, projede yer alacak taşınmaz paydaşlarının başvuru ve arabuluculuk müzakere süreci, anlaşma belgeleri, ilgili kamu kurumları ile bilgi ve belge paylaşımı, ilgili idarelerin gerekli rezerv alan planlamaları için öngörülen toplam süre 9 ay olup süre sonunda icra safhasına geçilmesi hedeflenmektedir.

H.5)  Mülki ve İdari Yönetim: Proje uygulandığı iller, nüfus yeterliliğini sağlayarak Büyükşehir Belediyesine, köyler de Kırsal Mahalleye dönüşecektir.

Coğrafi bölge, zemin ve nüfus yapıları gözetilerek birden fazla köy ve mezranın birleştirilmesi, kurulacak her bir aile vakfı/aile şirketinin, yerleşim alanı olarak özgüledikleri araziler ve üzerinde yapılacak yapıların, aile sitesi olarak adlandırılması, hazırlanacak yönetim planları çerçevesinde yapılanma ve Kat Mülkiyeti Kanunu hükümlerine göre yönetilmesi hedeflenmektedir.

H.6)  Uygulamada Öncelik: Bölge, iklim, mevcut üretimler, arazi ve nüfus yapıları ve diğer faktörler gözetilerek İç Anadolu, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerimizin, uygulamada öncelikli bölgeler olması doğru bir tercih olacaktır.

  1. Proje Değerlendirmesi:

Uzun yıllardır kırsal alanlar göçle boşalmakta, şehirler ise plansız büyümektedir. Bu durum, hem doğa üzerinde tahribata yol açmakta hem de insanlar arasında yalnızlaşma ve güvensizlik duygusunu artırmaktadır. Kırkent Projesi, bu kırılmayı onarmayı amaçlıyor: Toprakla yeniden bağ kuran, üretime dayalı, katılımcı ve adil bir yaşam modeli öneriyor. Tarımsal bilgi birikimini kaybetmeden, teknoloji ve dayanışmayı bir araya getiriyor.

Kırkent Projesi, sadece bir kırsal yerleşim değil, aynı zamanda sosyolojik bir dönüşüm modelidir.

Kırkent, sadece kırsal dönüşüm değil, yeni bir kırsal hayat ile birlikte aile ve toplum yapısını güçlendirerek toplumsal barışı sağlama niyetidir.

Kırkent, sadece bir proje değil… Bir yön seçimi; Geleceğin Yolu

Kırkent, köyü büyütmeyi değil, kırsalda yaşanılabilirliği yeniden inşa etmeyi hedefleyen bir yerleşim modelidir.

Kırkent, arabulucu çözüm önerisidir.

Faydalı olması dileğiyle,

Arb. Av. İlhami AYAZ





Bölümler